Köpvillkor

Beställning

Hos Press & Son kan du handla i butik eller beställa varor i vår webshop. Du kan även mejla eller ringa in din beställning.

E-post info@press-son.se | Telefon 08-80 29 80 | Fax 08-80 80 42

Kund och personuppgifter

För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. Om vi inte har din e-postadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte meddela dig om leveransförseningar eller om någon del av din beställning inte kan levereras.

Mobiltelefonnummer behövs för att du ska kunna ta emot aviseringar från transportbolaget.

De personuppgifter du lämnar till oss används för orderhantering, fakturering och leverans är för att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt. Uppgifterna förs inte vidare till någon tredje part.

Betalningsalternativ

Vi använder oss av både Paypal och Paysons betalningstjänst och kan erbjuda följande betalningsalternativ. Faktura, delbetalning, kortbetalning Visa och MasterCard, direktbetalning via internetbanker som Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea samt Danske Bank. För betalningar under 700 kr är det möjligt att göra SMS-betalning (WyWallet).

Om Paysonfaktura

Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 30 kr. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
Information om ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda
avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna
nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av
ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.
Information om pantsättning
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Inget lägsta ordervärde

Vi tillämpar inget lägsta ordervärde. Du kan beställa för ett värde från 1 kr.

Fraktkostnad inom Sverige

Fraktkostnad tillkommer på alla beställningar. Fraktkostnaden läggs till totalkostnaden innan du bekräftar din beställning.

Varor kortare än 1,5 m och som väger mindre än 20 kg skickas med DHL Servicepoint och hämtas ut på DHLs utlämningsställe som ligger närmast din adress. Undantaget skrymmande varor.
Fraktkostnad 0-3 kg, 70 kr
Fraktkostnad 3-10 kg, 120 kr
Fraktkostnad 10-20 kg, 150 kr

Varor kortare än 1,5 m och som väger 20-35 kg skickas med DHL Paket. Leverans sker direkt till önskad adress. Avisering ingår.
Fraktkostnad, 500 kr

Skrymmande varor som båtbockar, kärror och vagnar samt rör över 1,51 m debiteras med 500 – 600 kr. Leverans sker med DHL alternativt DSV till önskad adress. Avisering ingår.

Enhetsfrakter skickas med DHL alternativt DSV till önskad adress. Avisering ingår.

Båttäckning, 600 kr

Däckställning special segelbåt, 700 kr

Jollekärror och Y-bomsvagnar, pris 800 kr.

Båtvaggor, maxlängd 3 m 800 kr, 4 m längd, 1000 kr. Vagga 6-stöttor, 1200 kr. Vagga 8-stöttor 1500 kr.

Klurig båtslip, 1 st 500 kr, 2-4 st, 600 kr, 5 st eller fler 700 kr.

Leveranssätt

Mindre paket och rör understigande 20 kg och 1,5 m levereras med DHL service point. Hämtas av kund på närmaste DHL utlämningsställe.

Paket och rör över 20 kg men kortare än 1,5 m levereras med DHLs pakettjänst. Körs ut till leveransadressen. Avisering ingår.

För gods tyngre än 20 kg och för rör över 1,5 m och upp till 2,99 m skickar vi med DHL. Körs ut med lastbil till önskad adress. Avisering ingår.

Gods längre än 3 m skickas med DSV. Körs ut med lastbil till önskad adress. Avisering ingår.

Leveranstid

Press & Son har både försäljning, tillverkning och lager i Bromma. De produkter vi har i lager skickas i regel från oss 1-2 dagar efter det att ordern har kommit in och blivit betald. De produkter som vi inte har färdigtillverkade skickar vi så fort vi har tillverkat och packat. Normalt ca 2-3 dagar efter att ordern kommit in och blivit betald. Leveranstiden med DHL och DSV brukar vara 1-5 arbetsdagar inom Sverige.

Beställningsvaror

För beställningsvaror, exempelvis specialtillverkade PVC presenningar samt måttillverkade däckställningar, husställningar eller specialkapade rör, gäller inte öppet köp eller bytesrätt.

Avbeställning

Som privatperson har du rätt att avbeställa din order innan vi har skickat ordern till dig. Undantaget beställningsvaror som redan har börjat tillverkas.

Avgift för outlösta paket

Levererade varor ligger kvar hos utlämningsstället under 14 dagar från ankomstdatum, inom vilken tid du måste hämta ut paketet om det inte ska skickas tillbaka till oss.

Vid outhämtade paket debiterar vi en avgift om 400 kr för att täcka de avgifter som uppkommer i samband med att paketet går i retur till oss.

Om du inte har möjlighet att ta emot en leverans eller avhämta din vara ber dig kontakta oss för en diskussion kring om leverans eller avhämtning.

Om leverans eller avhämtning försenas genom att du underlåter att ta emot varan efter avisering har vi rätt att ta ut en avgift för de extra kostnader som kan uppstå för oss. Om du underlåter att ta emot varan efter avisering har vi rätt att se din underlåtelse som en avbeställning av varan. Vi kommer då att återbetala köpesumman med avdrag för leverans- och returfraktkostnad.

Transportskadade varor

Om en vara skadas under transporten skall skadan omgående anmälas till speditören (DHL, DSV). Du kontaktar även oss för reklamation.

Äganderättsförbehåll

Alla varor du beställt är Press & Sons egendom tills att full betalning kommit oss tillhanda.

Reklamationer

För att reklamera en felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta oss omgående. Vi skickar dig en ny vara utan extra fraktkostnad förutsatt att den finns tillgänglig. Kan vi inte ersätta dig med en ny vara gör vi en återbetalning till dig när vi har fått den defekta varan i retur. För retur av defekta varor skickar vi en fraktsedel med förbetalt porto efter överenskommelse. Vid reklamation skall kund kontakta Press & Son innan det att varan skickas i retur.

Ångerrätt och returer

Privatkonsument, har enligt distansavtalslagen, rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerrätten gäller endast då varan och förpackning återlämnas i oförändrat skick. Varan får inte vara använd, men förpackningen får ha öppnats varsamt. För att som privatkonsument, använda ångerrätten, ska man kontakta Press & Son innan retur sker. Returfrakten bekostas av konsumenten. Återbetalning sker så fort vi har fått tillbaka varan och returen är godkänd. Vänligen notera att du ansvarar för att varan inte skadas eller försvinner under returfrakten. Vi ber dig därför säkerställa att varan är väl emballerad. Du kan även returnera varor i vår butik på Ranhammarsvägen 9 i Bromma.

Returadressen är:

Press & Son AB
Ranhammarsvägen 9
16867 Bromma
Sverige

Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Undantag ångerrätt

Ångerrätten gäller inte för beställningsvaror eller varor som är tillverkade efter kunds särskilda önskemål.

Allmänna villkor för privatkonsumenter

För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen. Du kan läsa om dina rättigheter som konsument hos Konsumentverket.

Press & Son levererar till privatpersoner, företag, organisationer, föreningar, skolor, församlingar med mera på hela den nordiska marknaden.

Priser

Priserna på våra varor anges i svenska kronor. Som standard visas priserna inklusive svensk moms. Momsen är 25 %. Fraktkostnad tillkommer på alla beställningar.

Åldersgräns för beställningar

Kunder under 18 år måste ha förmyndarens tillstånd för att göra beställningar har oss

Force Majeure

Händelse utanför Press & Sons kontroll, vilken inte skäligen kunnat förutses, skall hänföras till Force Majeure, vilket innebär att Press & Son befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Övrigt

Press & Son förbehåller sig rätten till ändring av information utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning har Press & Son rätt att häva köpet och återbetala eventuella i förskott inbetalda belopp.

Kundservice

Om du har några frågor, något har blivit fel i leveransen eller du av någon annan anledning önskar nå vår kundservice finns vi tillgängliga på:

Telefon 08-80 29 80

E-post: info@press-son.se

Vi har öppet vardagar mellan 8-17. Mejl besvaras vardagar inom 72 timmar.

Har du frågor? Hör av dig till oss!

Ring oss gärna på telefon 08-80 29 80 eller maila oss på info@press-son.se. Du kan också kontakta oss via formuläret som dyker upp om du klickar på ”Kontakta oss”-knappen.